ارتباط جراحی چاقی با بقاء بیشتر

 6 ژنوایه  285- بنظر میرسد افراد چاقی که  جراحی bariatricیا چاقی را انجام داده اند نسبت به افراد  چاقی که این جراحی را انجام نداده اند، طول عمر بیشتری دارند- خطر مرگ به همه ی دلایل درافرادیکه تحت جراحی چاقی قرار گرفته اند  53 درصد درطی 5 تا 14 سال پس از جراحی نسبت به افراد چاقی که این عمل جراحی را انجام نداده اند، کاهش می یابد.

دراین تحقیق 2500 بیمار چاق که عمل جراحی کاهش وزن را انجام داده اند با تقریباً 7500 فرد چاق دیگر درگروه  کنترل مقایسه  شدند و نتایج آن در مجله ی JAMAمنتشر گردید.

همه ی افراد شرکت کننده  دراین تحقیق مراقبتهای پزشکی را درمراکز پزشکی نظام سلامت سربازان بازنشسته  درسراسر امریکا  دریافت  می کردند.

دکتر Arterburnمی گوید: درمطالعات قبلی افزایش بقاء افراد جوانتر پس از جراحی کاهش وزن  بیشتر درجمعیت زنانی که کمتر به  بیماریهای  مرتبط با چاقی مبتلا  بودند،  بررسی شده بود. درمقابل  در مطالعه ی کنونی  بیشتر افرد مسن  در این تحقیق بررسی شدند (میانگین سنی 52 سال) و 74 درصد آنها  مرد بودند. همچنین 55 درصد از این  جمعیت  به دیابت مبتلا بودند و بسیاری از آنان به بیماریهای دیگر نظیر فشارخون بالا، آرتروز، بیماری قلبی  و افسردگی مبتلا بودند.

شواهدبدست آمده از این تحقیق نشان می دهد  جراحی باریاتریک نسبت به قبل ایمن تر شده است. پرفسور  Maciejewskiازدانشگاه Dukeمی گوید: ما متوجه شدیم که  خطر مرگ درحین جراحی ومدت  زمان کوتاهی پس از آن درفاصله ی  سالهای 2006 تا 2011 نسبت به  فاصله ی زمانی سال 2000 تا 2005  کاهش چشمگیری داشته است.

 او می افزاید: با توجه به افزایش چاقی مفرط در آمریکا، تعداد افرادیکه تمایل به انجام جراحی bariatricدارند، افزایش یافته است و به همین  دلیل  اطلاع ازنتایج دراز مدت این جراحی از اولویت های تحقیقاتی درانستیتو ملی بهداشت  است .

دکتر Arterburnمی گوید: ما گروه  کثیری از بیماران را برای مدت طولانی تحت نظر قرار دادیم  و با گذشت زمان  متوجه ی ارتباط قوی بین  جراحی bariatricو بقاء  طولانی تر افرادیکه  تحت این جراحی قرار گرفته بودند، شدیم.

 خطر مرگ  درمیان  بیمارانی که این عمل را انجام داده اند نسبت به افراد گروه کنترل بسیار کاهش یافته  بود. محققان همچنان بیماران را برای رسیدن  به پاسخ سوالات مختلف تحت نظارت  دارند از جمله ی این سوالات می توان به موارد زیر اشاره  کرد:

·        آیا جراحی چاقی برای زیر گروه خاصی از بیماران  تأثیر بیشتر یا کمتری دارد؟

·        از دست دادن وزن تا چه زمانی پس از جراحی ادامه دارد و تا چه حد از وزن  افراد کاسته می شود؟

·        آیا دروضعیت  بیماریهای مرتبط  با چاقی نظیر دیابت  تغییری ایجاد می شود؟

·         آیا هزینه های کلی مراقبت های  بهداشتی در دراز مدت پس از  جراحی کاهش می یابد؟

دکتر Arterburnمی گوید: نتایج این تحقیق ممکن است  پیامدهای گسترده تری برای تشویق افراد  به کاهش وزن به همراه داشته باشد علیرغم اینکه  مطالعات  نشان داده است بیماران  دارای  BMIپایین تر دارای طول عمر بیشتری خواهند بود اما شواهد  زیادی  برای ارتباط کاهش وزن عمومی (جراحی، دارو، رژیم غذایی یا ورزش) با افزایش بقاء وجود ندارد. اما  نتایج تحقیق اخیر همراه  با نتایج سایرمطالعات درزمینه ی جراحی چاقی  می تواند  به جمع آوری  شواهد بیشتر در این زمینه کمک کند و افراد  بیشتری را به انجام جراحی چاقی تشویق نماید.

منابع:

JAMA, 2015; 313 (1): 62 DOI: 10.1001/jama.2014.16968

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150106122226.htm